متفرقه

توسعه و حفظ اعتماد به نفس ورزشی: یادگیری از ورزشکاران نخبه

آیا متوجه شده اید که چگونه می توانید در برخی موقعیت های ورزشی احساس اعتماد به نفس زیادی داشته باشید اما در برخی دیگر، معمولاً در بدترین لحظه ممکن، این اعتماد به نفس ناگهان از بین می رود؟ هنگامی که ورزشکاران احساس اعتماد به نفس می کنند، روی کار متمرکز می شوند، احساس آرامش می کنند و به طور کامل به تصمیمات متعهد می شوند – همه اینها به آنها کمک می کند عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال، وقتی اعتماد به نفس ندارند، گاهی اوقات روی چیزهای اشتباه تمرکز می کنند، به خود شک می کنند، عصبی می شوند و اغلب تصمیمات ضعیفی می گیرند که اغلب منجر به عملکرد ضعیف تر می شود. در این مقاله، ما در مورد مطالعه‌ای صحبت می‌کنیم که بررسی می‌کند ورزشکاران جوان نخبه نسبت به چه چیزی احساس اطمینان می‌کنند، اعتماد به نفس خود را از کجا می‌گیرند، و چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می‌شود. نتایج به توضیح این نکته کمک می کند که چرا اعتماد به نفس ورزشکاران جوان اغلب در نوسان است و مهمتر از همه، سرنخ هایی در مورد چگونگی توسعه و حفظ اعتماد به نفس ورزشی به ما می دهد.

اعتماد به نفس ورزشی چیست؟

ارتباط بین اعتماد به نفس و عملکرد ورزشی چیزی است که مربیان، ورزشکاران و مفسران اغلب درباره آن صحبت می کنند. به عنوان مثال، یک برنده جام جهانی راگبی هنگام صحبت در مورد اهمیت اعتماد به نفس قبل از بازی در فینال جام جهانی گفت:

ما می دانستیم که می توانیم (تیم حریف) هفته به هفته بازی کنیم و آنها را شکست دهیم. داشتن چنین اعتماد به نفسی برای ورود به یک بازی بزرگ، بازی را بسیار ساده تر می کند. شما نگران چیزها نیستید، نگران شماره مقابلتان نیستید، نگران چیزی نیستید که قرار است به سمت شما پرتاب کنند. شما کاملاً روی عملکرد خود و عملکرد تیم خود متمرکز هستید. تا زمانی که این حق را داشتیم، برنده می شدیم. بنابراین، از آن طرف، فقط اعتماد به نفس بود، و این واقعیت که می‌دانستیم شکست نمی‌خوریم».

اعتماد ورزشی باور یا درجه اطمینانی که ورزشکاران در مورد توانایی خود برای موفقیت در ورزش دارند. اعتقادی است که ورزشکاران در مورد توانایی خود برای موفقیت در ورزش دارند . مطالعات علمی به طور مداوم نشان داده اند که ورزشکارانی که معتقدند موفق خواهند بود در ورزش عملکرد بهتری دارند . در نتیجه، علاقه به تلاش برای درک اعتماد به نفس ورزشی و تولید مدل‌هایی افزایش یافته است که روانشناسان ورزشی کاربردی را قادر می‌سازد فردی که با ورزشکاران، مربیان ویا سازمان‌های ورزشی کار می‌کند، عملکرد و رفاه را افزایش دهد. و مربیانی برای کمک به ورزشکاران در توسعه آن. تا کنون، اکثر تحقیقات اعتماد به نفس ورزشی بر روی کشف آنچه ورزشکاران در مورد آن اطمینان دارند متمرکز شده است (انواع اعتماد به نفس ورزشی عوامل فردی و اجتماعی که بر آنچه یک ورزشکار در رابطه با ورزش خود به آن اطمینان دارد تأثیر می‌گذارد.)، از کجا اعتماد به نفس خود را دریافت می‌کنند ( منابع اعتماد ورزشی عوامل فردی و اجتماعی که ورزشکاران برای به دست آوردن اعتماد به نفس ورزشی از آنها استفاده می کنند و چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس آنها می شود (عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس ورزشی عوامل فردی و اجتماعی که باعث کاهش یا محدود شدن اعتماد به نفس ورزشکاران می شود).

انواع، منابع و عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس ورزشی

در سال 2007، یک مطالعه تحقیقاتی مهم با ورزشکاران در سطح جهانی (مدال‌آوران المپیک و/یا قهرمانان جهانی) انجام شد که انواع و منابع اعتماد به نفس ورزشی آنها را شناسایی کرد.یافته ها حاکی از آن است که ورزشکاران کلاس جهانی در مورد موفقیت (برنده شدن یا عملکرد خوب)، اجرای مهارت (مهارت های فیزیکی و فنی)، عوامل فیزیکی (قدرت، آمادگی جسمانی)، عوامل روانی (کنترل اعصاب، رقابت تحت فشار)، احساس برتری نسبت به خود مطمئن هستند. مخالفت (سریع یا ماهرتر بودن) و آگاهی تاکتیکی (دانستن زمان حمله در مسابقه، خواندن بازی). ورزشکاران کلاس جهانی اعتماد به نفس ورزشی خود را از 9 حوزه مختلف (آمادگی، دستاوردهای عملکرد، مربیگری، حمایت اجتماعی، عوامل ذاتی، تجربه، مزیت رقابتی، اعتماد، خودآگاهی و عوامل خاص ورزشکار) تامین کردند، اما نشان دادند که اعتماد به نفس آنها بیشتر از آمادگی ذهنی و جسمی با کیفیت بالا، دستاوردهای عملکردی (بهبود مهارت های ورزشی یا موفقیت قبلی) و حمایت اجتماعی که از اطرافیانشان (مربی، هم تیمی ها، والدین) دریافت می کردند، به دست می آیند. نکته مهم این است که یافته‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که منابع اعتماد به نفس یک ورزشکار بر آنچه که در مورد آن مطمئن هستند تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، زمانی که ورزشکاران کلاس جهانی از نظر بدنی و ذهنی به خوبی آماده می شدند (منبع اعتماد به ورزش) نسبت به اجرای مهارت خود اطمینان بیشتری داشتند (نوعی از اعتماد به نفس ورزشی).

علاوه بر انواع و منابع اعتماد به نفس ورزشی، مطالعات اخیر به این موضوع پرداخته اند که چگونه اعتماد به نفس ورزشی بر افکار، احساسات و رفتار ورزشکاران در سطح جهانی تأثیر می گذارد و همچنین چه چیزی سطح اعتماد به نفس ورزشی آنها را کاهش می دهد . زمانی که ورزشکاران کلاس جهانی احساس اعتماد به نفس می کردند، روی کار تمرکز می کردند، آرام بودند و کاملاً به تصمیمات متعهد بودند. با این حال، زمانی که اعتماد به نفس نداشتند، گاهی اوقات روی چیزهای اشتباه تمرکز می کردند، به خود شک می کردند، عصبی می شدند و اغلب تصمیمات نادرستی می گرفتند. عواملی که اعتماد به نفس ورزشی را تضعیف می کند شامل عملکرد ضعیف (مانند بازی بد در یک مسابقه)، آمادگی/تمرین ضعیف، آسیب یا بیماری، مربیگری ضعیف، فشار و انتظارات از دیگران و عوامل روانی (مانند تمرکز بر چیزهای غیرقابل کنترل، مانند عملکرد حریف).

کاوش در ورزش ورزشکاران جوان: اکتشافات جدید

اگرچه ما مقدار معقولی در مورد اعتماد به نفس ورزشی ورزشکاران در کلاس جهانی می دانیم، تا همین اواخر اطلاعات کمی در مورد اعتماد به نفس ورزشی ورزشکاران جوان تر داشتیم. به نظر می رسید که جوانان ممکن است اعتماد به نفس ورزشی خود را بر اساس تعداد کمی از منابع، مانند دستاوردهای عملکرد و بازخورد مثبت از مربیان، قرار دهند. با این حال، ما به عنوان روانشناس، باید اطمینان بیشتری داشته باشیم (ببخشید جناس!) که فرضیه های ما توسط تحقیقات پشتیبانی می شود. بنابراین، در سال 2019، ما از تکنیکی به نام پروفایل اطمینان استفاده کردیم، روشی برای اندازه‌گیری و درک انواع، منابع و عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس ورزشکاران. با نمونه ای از بازیکنان زبده فوتبال آکادمی در انگلستان و به اکتشافات جدیدی در مورد انواع، منابع و عوامل ناتوان کننده آنها دست یافت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا