اخبار

رویداد های خبری سال 2019

1. انرژی های تجدیدپذیر از سوخت های فسیلی پیشی گرفتند

در سال 2019، بریتانیا به نقطه عطف انرژی رسید: بین جولای و سپتامبر، منابع انرژی تجدیدپذیر برای اولین بار بیشتر از سوخت های فسیلی برق تولید کردند. بر اساس گزارش کربن بریف، در طول سه ماه، انرژی های تجدیدپذیر حدود 29.5 تراوات ساعت (TWh) برق تولید کردند، در مقایسه با 29.1 TWh تولید شده توسط سوخت های فسیلی. به ویژه نیروی بادی امسال بهبود یافته است: بزرگترین مزرعه بادی فراساحلی جهان، Hornsea One، در یورکشایر، در فوریه شروع به تولید برق کرد. در همین حال، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) اسکاتلند در ماه ژوئیه فاش کرد که توربین‌های بادی اسکاتلند برق کافی برای تامین انرژی 4.47 میلیون خانه تولید می‌کنند.

2. کودکانی که امروز به دنیا می آیند بیشترین شانس را برای رشد سالم، ایمن و تحصیل کرده دارند

طبق گزارشی در سال 2019 توسط موسسه خیریه Save The Children’s Global Childhood Report ، در حال حاضر 4.4 میلیون مرک و میر کودکان در سال کمتر از سال 2000 بوده است.تحقیقات در این خصوص نشان داده است که کودکانی که در حال حاضر متولد میشوند نبست به هر زمان دیگری شانس بیشتری برای رشد سالمتر و تحصیل و محافظت دارند. مطالعات بیانگر این است که در حال حاضر 115 میلیون از کودکان به مدرسه نمی روند و 94 میلیون کودک کار کمتری دارند.

ارقام سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنین نشان می‌دهد که بیماری‌های کشنده کودکان از سال 2000 به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. برای مثال، سرخک 86 درصد کاهش یافته و همچنین کاهش 82 درصدی در بروز کزاز داشته است.

3. بریتانیا شروع به اتخاذ دموکراسی مشارکتی بیشتری کرد

مجامع شهروندی برای اولین بار در سال 2019 توسط دولت های واگذار شده در اسکاتلند و ولز میزبانی شد. برخی از شوراها در انگلستان نیز میزبان اولین مجامع شهروندان خود بودند که در آن افراد به طور تصادفی انتخاب شده بودند تا در مورد موضوعات خاص بحث کنند. مجمع ولز میزبان اولین رویداد خود در ماه جولای بود. تیم هیوز، مدیر موسسه خیریه Involve که برای مشارکت عمومی کمپین می کند، گفت: «مردم می دانند که شکل جدیدی از دموکراسی و شکل جدیدی از سیاست برای مقابله با برخی از سؤالات پیچیده و چالش برانگیز که امروز با آن روبرو هستیم، مورد نیاز است.

اولین گردهمایی شهروندان سازماندهی شده توسط وست مینستر قرار است از ژانویه 2020 برگزار شود. مجمع آب و هوا در بریتانیا از 100 نفر تشکیل خواهد شد که به نمایندگی از جمعیت بریتانیا انتخاب می شوند و توصیه هایی در مورد اقداماتی که این کشور باید انجام دهد تا به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050 برسد، ارائه خواهد کرد.

4. کاستاریکا پوشش جنگلی خود را دو برابر کرد

پس از چندین دهه جنگل زدایی، کاستاریکا پوشش جنگلی خود را در 30 سال گذشته دو برابر کرده است. نیمی از سطح زمین در حال حاضر با درختان پوشیده شده است که باعث ایجاد یک غرق بزرگ کربن و جذب گردشگران شده است. از نظر تاریخی، بیش از 75 درصد از کاستاریکا در جنگل های بارانی استوایی و سایر جنگل های بومی پوشیده شده بود. اما قطع گسترده درختان به این معنی بود که تا سال 1983، تنها 26 درصد از کشور هنوز دارای پوشش جنگلی بود.

5. صنعت مد متعهد به کاهش تاثیر آن بر محیط زیست است

بیش از 50 مدیر اجرایی شرکت‌های بزرگ مد به پیمان مد متعهد شدند، ابتکاری که کسب‌وکارها را در صنعت مجبور می‌کند تا اهداف و اقدامات مبتنی بر علم را اجرا کنند تا تأثیر آنها بر محیط زیست کاهش یابد. بنیاد Imagine، یک سرمایه‌گذاری جدید از پل پولمن، مدیر اجرایی سابق یونیلور، پشت این طرح است. تعهدات موجود در این پیمان شامل «اقدام همه اقدامات» برای رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال 2050 و تامین انرژی با انرژی های تجدیدپذیر است. در میان این مشاغل متعهد می‌توان به گروه لوکس کرینگ، شرکت مادر زارا ایندیتکس، گروه اچ اند ام، آدیداس و نایک اشاره کرد.

6. قانون جدیدی تصویب شد که طول عمر برخی از وسایل منزل را افزایش می دهد

کمیسیون اروپا قانونی را معرفی کرد که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی خانگی را مجبور می‌کند تا محصولات خود را به گونه‌ای بسازند که بتوان اجزای اصلی را با ابزارهای رایج جایگزین کرد. این به منظور افزایش طول عمر چنین محصولاتی و کمک به کاهش ضایعات لوازم خانگی است. این مقررات از سال 2021 اجرایی خواهد شد و بر اقلامی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تأثیر می گذارد.

7. اولین خط ریلی بریتانیا با انرژی خورشیدی راه اندازی شد

مسیر راه آهن ملی وسکس، در جنوب انگلستان، اکنون با منبع مستقیم انرژی خورشیدی تامین می شود. پروژه First Light در ماه آگوست راه اندازی شد، زمانی که یک دکل خورشیدی قوی 100 پنل در آلدرشات، همپشایر، به یک ترانسفورماتور کمکی در سیستم خط متصل شد و شبکه ملی را دور زد. این پروژه که توسط شرکت اجتماعی Riding Sunbeams اجرا می‌شود، امیدوار است بر اساس یافته‌های تحقیقاتی که پانل‌های خورشیدی متصل مستقیم به خطوط راه‌آهن، لوله و تراموا می‌توانند سهم قابل‌توجهی از نیاز برق را برآورده کنند.

8. اولین واکسن مالاریا در جهان راه اندازی شد

امسال واکسنی برای مالاریا به نام RTS,S در سه کشور آفریقایی مالاوی، غنا و کنیا تولید شد. آزمایشات اولیه نشان داد که واکسن از 40 درصد موارد ابتلا به مالاریا در نوزادان جلوگیری می کند که بهترین نمونه ثبت شده است. تحت برنامه اجرای واکسن مالاریا، که توسط سازمان جهانی بهداشت حمایت می شود، سالانه 360000 کودک در سه کشور این واکسن را دریافت خواهند کرد.

طبق آخرین گزارش جهانی مالاریا WHO، موارد ابتلا به این بیماری بین سال‌های 2017 تا 2018 به میزان 3 میلیون کاهش یافته است.

9. حیات وحش در رودخانه تیمز رشد کرد

به گفته موسسه خیریه حفاظت از جانورشناسی لندن (ZSL)، رودخانه تیمز که زمانی از نظر بیولوژیکی مرده اعلام شد، اکنون به “مرکز حیات” تبدیل شده است. این موسسه خیریه در ماه سپتامبر اعلام کرد که 138 توله فوک در سواحل رودخانه تیمز مشاهده شده اند. در جای دیگر، پروژه ای برای بازگرداندن صدف های بومی به آب های رودخانه در تابستان آغاز شد. در سال 2019، ZSL کمپین Mother Thames خود را راه‌اندازی کرد و خواستار آگاهی و مشارکت مردم در تلاش‌های حفاظتی شد.

10. طرح های احیای جنگل سرعت گرفت

در سال 2019 در سرتاسر جهان دولت هایی این تعهد را دادند که بتوانند میلیون ها درخت برای جذب بیشتری کربن از جو را بکارند. در ماه جولای حدود 350 متر در یک روز توسط اتیوپی درخت کاری شد. دولت ایرلند این ادعا را داشت که میتواند هر سال 22 میلیون درخت را تا سال 2040 بکارد این در حالی است که دولت نیوزلند تعهد داد تا سال 2028 یک میلیارد درخت بکارد.

شوراهایی از کورنوال تا لنکستر که نزدیک به خانه هستند، برنامه هایی را برای افزایش پوشش درختان اعلام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا