متفرقه

6 نکته ظریف اما مفید برای سلامتی کودکان

والدین دائماً به دنبال نکات بهداشتی برای کودکان هستند تا از تناسب اندام آنها اطمینان حاصل کنند. سلامتی کودکان به عوامل مختلفی از جمله تغذیه، آبرسانی، روال خواب، بهداشت و فعالیت بدنی بستگی دارد. این کار برای بچه‌ها سخت است اما والدین می‌توانند کمک کنند. چگونه اسلایم را از روی فرش پاک کنیم؟

1. مصرف حداقل قند

طبق آکادمی اطفال آمریکا، به طور متوسط، شکر 17 درصد از غذا و نوشیدنی مصرفی روزانه کودک را تشکیل می دهد (1). کودکانی که بیش از 10 درصد کالری روزانه خود را از قند افزوده دریافت می کنند، در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله کلسترول بالا هستند. همچنین خطر مشکلات دندانی در دراز مدت وجود دارد.

ضروری است که از غذاهای پر قند خودداری کنید و در عوض، روی ارائه جایگزین های سالم به کودک تمرکز کنید، مانند میوه ها، سبزیجات، سالاد جوانه ها و کلوچه های خانگی. غذای مقوی برای کودک یکساله در اینجا.

2. مقدار زیادی آب بنوشید

بخش قابل توجهی از بدن ما از آب تشکیل شده است. آب همچنین چندین عملکرد بیولوژیکی مانند دفع مواد زائد، روانکاری مفاصل و محافظت از بافت های حساس مانند نخاع را انجام می دهد (2).

مصرف آب کافی بدن را هیدراته نگه می دارد، به تنظیم دمای بدن کمک می کند و حتی ممکن است به جلوگیری از مشکلات سلامتی مانند یبوست و سنگ کلیه کمک کند. کارشناسان حدود دو لیتر آب در روز را برای کودکان بزرگتر از هشت سال توصیه می کنند (3). مقدار ممکن است بر اساس دمای محیط و فعالیت بدنی تغییر کند. قانون ساده این است که به کودک خود بیاموزید هر بار که احساس تشنگی می کند به جای هر نوشیدنی دیگری دستش را برای آب دراز کند.

3. نوشیدنی ها را بررسی کنید

نوشابه و آب میوه با شکر افزوده حاوی مقدار زیادی قند و ترکیبات هستند که ممکن است بر سلامت کلی تأثیر بگذارد. به گفته دانشگاه هاروارد T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان، نوشابه حاوی سطح بالایی از فسفات است که می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت استخوان داشته باشد (4).

از مصرف نوشابه و آب میوه های پر قند خودداری کنید و به جای آن از نوشیدنی های سالم به کودک خود میل کنید. چند جایگزین سالم عبارتند از آب نارگیل، شیر گاو کم چرب، غنی شده و لیموناد خانگی. همچنین می توانید فرزندتان را به خوردن میوه های کامل به جای آب میوه تشویق کنید.

4. از قانون “صفحه تمیز” اجتناب کنید

آیا تا به حال یک قانون بشقاب تمیز تعیین کرده اید؟ اگر بله، پس زمان تغییر قوانین فرا رسیده است. کودکان اغلب بر اساس گرسنگی و احساس سیری غذا می خورند. مجبور کردن کودک به تمیز کردن بشقاب می تواند منجر به پرخوری شود. همچنین، والدینی که به یک بشقاب تمیز با یک دسر یا سایر مواد غذایی جذاب پاداش می دهند، ممکن است ناآگاهانه باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم در کودک شوند.

کارشناسان بیان می کنند که هیچ دلیلی وجود ندارد که کودک را مجبور کنیم بشقاب خود را تمیز کند و کودکان باید در پایان غذا به اختیار خود رها شوند (5). اگر کودک شما اهل غذا خوردن است، می توانید انواع مختلفی از مواد غذایی را آزمایش کنید. با این حال، اگر کودک شما کم وزن است، مشکلات رشدی دارد یا به طور مداوم بد غذا می خورد، با یک متخصص اطفال یا متخصص تغذیه کودکان صحبت کنید.

5. دسرهای مناسب

هر چند وقت یکبار خوردن دسر اشکالی ندارد اما از سرو منظم آن خودداری کنید. حفظ میزان مصرف شکر ایده آل ضروری است. بسیاری از والدین و سرپرستان از آب نبات و شکلات برای ابراز محبت استفاده می کنند. این تمرین را گاه به گاه و محدود به مناسبت های خاص مانند تولد داشته باشید.

اگر کودک شما شیرینی دارد، چندین ماده غذایی شیرین طبیعی می توانند جایگزین های سالمی باشند. چند غذای طبیعی شیرین که می توانید برای تهیه دسر در نظر بگیرید موز، سیب زمینی شیرین، انبه، سیب کاستارد و شیر نارگیل هستند.

6. رژیم غذایی متعادل

کودکان برای رشد سالم به تعادل مناسبی از پروتئین ها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، مواد معدنی و کربوهیدرات ها نیاز دارند. شما می توانید هر وعده غذایی را با مقادیر مناسبی از مواد غذایی که تمام مواد مغذی ضروری را فراهم می کند، متعادل کنید.

در زیر چند نکته ضروری برای یک رژیم غذایی متعادل توصیه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (6) (7) ارائه شده است.

پنج گروه غذایی وجود دارد که عبارتند از سبزیجات، میوه ها، غذاهای پروتئینی، غلات و لبنیات. سعی کنید هر وعده غذایی را با مقدار متعادلی از مواد غذایی از هر گروه غذایی سرو کنید.

ترجیحاً نیمی از بشقاب/وعده غذایی باید از میوه و سبزیجات تشکیل شود. میوه ها و سبزیجات را تغییر دهید تا کودک تغذیه سالمی دریافت کند.

حدود نیمی از غلات مصرفی روزانه کودک باید شامل غلات کامل باشد.

می توانید ماست کم چرب یا شیر را همراه با غذا سرو کنید. کودکان هشت ساله و بزرگتر می توانند سه فنجان شیر کم چرب در روز مصرف کنند.

شما می توانید بین چندین غذای غنی از پروتئین، مانند گوشت، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و حبوبات متفاوت باشید.

از آنها بخواهید که غذای خود را به درستی بجوند. این امر هضم خوب را تضمین می کند و کودک می تواند در حالی که آهسته غذا می خورد احساس کند معده اش پر شده است. این امر احتمال پرخوری را کاهش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا